StrÄlande sammanfattningar av Svenska rallyt

WRC-stallen blir bara bÀttre och bÀttre pÄ att göra egna videosammanfattningar av VM-tÀvlingarna. Ingen skillnad efter Svenska rallyt givetvis, vilket du kan se hÀr nedan.
Citroën tog det ett litet steg lÀngre nÀr de bjöd in stora supportern Fredrik Gustavsson som har gjort en film ihop med teamet.
SÄ hÀr sÄg det ut:

Volkswagen har givetvis ocksÄ en film

Och likasÄ Hyundai:

Bjuder Àven pÄ en bonus dÀr bloggförfattaren syns onödigt mycket i bild

Fullmatad rallylĂ€sning i VF – vi besökte Ogiers hemby

Kanske dags att blogga lite igen nu nÀr Ärets höjdpunkt Àntligen Àr hÀr, Svenska rallyt.
Med tisdagens VF medföljer Ärets rallybilaga som bjuder pÄ 32 fullmatade sidor inför folkfesten i skogen. Vi var som kanske bekant nere pÄ Monte Carlo-rallyt och samlade dÀr mÀngder av trevliga reportage och artiklar till bilagan.
Missa bland annat vÄrt besök i Sébastien Ogiers hemby, Forest Saint Julien. NÄgot stjÀrnan sjÀlv fick ta del av under dagens rekognosering:

Se Àven vilket mastodontbygge Hyundai har pÄ serviceplatsen och lÀs vad alla stjÀrnor har att sÀga inför Ärets sÀsong och Svenska rallyt.

‱ ‱ ‱
Kollega Ekberg var ute pÄ rekognoseringen i mildvÀdret och förarnas kommentarer var vÀl de förvÀntade. LÀs allt om det i tisdagens VF.
SÄ hÀr sÄg det ut:

Svenska rallyts drömbesked

Pontus Tidemand har varit ganska sÀker pÄ det en lÀngre tid. Han har inte verkat sÀrskilt orolig alls.
Men ÀndÄ mÄste det ha varit en lÀttnad för honom nÀr han i gÄr kunde offentliggöra att han kommer till start i Svenska rallyts WRC-klass med en Ford Fiesta RS WRC.
Lika kul som det Ă€r för Tidemand och de svenska rallysupportrarna – lika viktigt var beskedet för Svenska rallyt.
Vikten av att ha ett svenskt affischnamn som Ätminstone kan utmana de största namnen Àr enorm. Det gÄr inte att underskatta betydelsen.
Nu fÄr Tidemand bÀttre förutsÀttningar, bÀttre bil och har mer rutin jÀmfört med i fjol. Det kÀnns som att det kan rÀcka riktigt lÄngt med lite flyt.
Han rÀknar inte med att slÄss om segern eller en pallplats.
Men som han sa sjĂ€lv nĂ€r jag pratade med honom i gĂ„r: ”I sĂ„ fall genom att smyga med bakifrĂ„n”.
Med andra ord: Kör de stora kanonerna bort sig finns det hopp om att kunna vara med och slÄss om de frÀmsta placeringarna. Ni har vÀl inte glömt hur Tidemand lÄg fyra efter tre strÀckor i fjol och höll en sjÀtteplats fram till det snöpliga slutet pÄ Marcus Grönholms favoritstrÀcka SÄgen.

Vodafone och M-Sport – ett ”aprilskĂ€mt”

Twitter exploderade – svenska motorsajter skrev.
Nyheten, frÄn spanskt hÄll, om att Malcolm Wilsons M-Sport fÄtt jÀtten Vodafone som huvudsponsor var en jÀttegrej i fredags kvÀll.
Haken?
Det var inte sant.
Tydligen var det en spansk sajt som hittade pÄ nyheten lagom till 28 december, spanjorernas motsvarighet till 1 april. Kolla aldrig en bra story, eller hur var det nu?
SĂ„g Ă€ven att Expressen gick pĂ„ en blĂ„sning om att Barcelona skulle vĂ€rva tillbaka Dmytro Tjyhrynskyj, misslyckad vĂ€rvning back in the days, eftersom de kunde locka med festivalbiljetter…
Ibland gÄr det lite för snabbt i de sociala mediernas vÀrld, inget snack om det. 

 

 

Solberg och Hvaal – rallycrossens Dreamteam?

Petter Solberg har varit pÄ jakt efter en teamkamrat under hösten.
Nu har han hittat honom.
Det stÄr nÀmligen klart att hans landsman Alexander Hvaal kommer att köra för teamet kommande sÀsong, en sÀsong dÄ det blir bÄde VM och ett teammÀsterskap.
Hvaal, som tidigare kört för Kenneth Hansens Citroënteam, Àr en supertalang och vann bland annat de tvÄ sista EM-tÀvlingarna i Är. Ska bli intressant att se om duon kommer att lÀmna konkurrenterna bakom sig i VM.
Just att Solberg norpar Hvaal frÄn Hansenteamet Àr i sig lite intressant. Petter var ju allt annat Àn nöjd med Kenneth Hansens agerande i samband med att norrmannen skulle satsa pÄ EM i fjol. Solberg hÀvdar att Hansen inte ville bygga en bil Ät honom eftersom han var rÀdd för konkurrens.
Nu kanske Solberg ”ger igen”?

Hirvonen, Evans och Kubica i M-Sport

Malcolm Wilson som driver M-Sport har vÀntat lÀngst med att presentera sin förarlineup för nÀsta sÀsong.
Men det lÀr vÀl knappast bli nÄgra överraskningar nÀr förarna vÀntas offentliggöras i morgon.
Enligt franska Autohebdo kommer Mikko Hirvonen att ÄtervÀnda till stallet och fÄr sÀllskap av brittiske talangen Elfyn Evans samt förre F1-stjÀrnan Robert Kubica som har gjort enorma framsteg i WRC 2.
Hur det blir med Nasser Al-Attiyahs fortsatta VM-satsning skrivs det dock inget om. Vore vÀldans trevligt om den trevlige mÄngsysslaren frÄn Qatar ocksÄ kommer att finnas med i satsningen.
Jevgenij Novikovs namn ser jag inte i nĂ„gra spekulationer. Han Ă€r snabb den unge ryssen – men alltför kraschbenĂ€gen. Kanske mĂ„r han bra av ett Ă„r utanför VM-cirkusen?

Facit för Hyundai – och blivande pappa Vettels attack

SĂ„ hade dĂ„ Hyundai sin officiella presentation av förarna som ska ta nykomlingen till toppen av rally-VM. Åtminstone om teamet fĂ„r som de vill. Thierry Neuville och Juho HĂ€nninen var redan klara och som vĂ€ntat kompletteras de av Dani Sordo. Dessutom fĂ„r testföraren Chris Atkinson chansen.
Neuville kommer att köra samtliga tÀvlingar medan HÀnninen, Sordo och Atkinson ser ut att fÄ dela en andrabil tills vidare (kanske kan de skaka fram en tredje bil framöver?). HÀnninen kör i Sverige, Sordo i Monte Carlo och Atkinson i Australien. Mer Àn sÄ bekrÀftade inte Hyundai i dag.
Ska bli mycket spÀnnande att se vad teamet kan Ästadkomma. Tror det blir svÄrt att ta upp kampen med Volkswagen och inte minst Ogier redan i Är, men jag hÄller tummarna.

‱ ‱ ‱
Var inne pÄ förÀndringarna i F1 i gÄr och som sagt tycker jag inte det kÀnns rÀttvist med dubbla poÀng i finalloppet. Det gör inte de fyra senaste Ärens vÀrldsmÀstare Sebastian Vettel heller.
– Man har svĂ„rt att tĂ€nka sig att matcher helt plötsligt Ă€r vĂ€rda dubbelt sĂ„ mĂ„nga poĂ€ng i sista omgĂ„ngen i BundesligasĂ€songen, sĂ€ger Vettel till Sport Bild.
— Det hĂ€r Ă€r absurt och kommer att straffa de som jobbat hĂ„rt under hela sĂ€songen.
Vettel Àr för övrigt pÄ vÀg att bli pappa. PÄ mÄndagen offentliggjordes att hans flickvÀn sedan en lÄng tid tillbaka, Hanna Prater, Àr gravid och att första barnet Àr pÄ gÄng.
ÅterstĂ„r att se om det pĂ„verkar hans karriĂ€r pĂ„ nĂ„got sĂ€tt. I dagslĂ€get Ă€r det bara Romain Grosjean, Felipe Massa och Pastor Maldonado bland F1-förarna som Ă€r pappor. Gissar att det inte Ă€r helt lĂ€tt att kombinera alla resor och Ă„taganden med ett smĂ„barnsliv. Det Ă€r ju svĂ„rt nog bara nĂ€r man arbetar som en simpel sportjournalist i Karlstad…

Silly season – i dubbel bemĂ€rkelse


Jonas Andersson och Mads Østberg.

Vilken silly season vi har i formel 1- och rallyvÀrlden.
Silly i dubbel bemÀrkelse i vissa avseenden. Men det Äterkommer jag till.
I dag blev det klart att Mads Østberg och Jonas Andersson representerar tungviktaren Citroën i rally-VM nÀsta Är. Ett lyft i karriÀren, helt klart. Riktigt stort.
De kommer att köra ihop med Kris Meeke och Khalid Al-Qassimi vilket alltsÄ innebÀr att vi nu definitivt kan vinka hej dÄ till Mikko Hirvonen och Dani Sordo.
Förhoppningsvis kan Citroënekipagen Ätminstone ge Ogier en liten match under Äret.
Under tisdagen kommer Hyundai att presentera sin slutliga lineup för 2014. Blir det Sordo och HÀnninen som delar pÄ andrabilen bakom Thierry Neuville nÀsta Är? Eller bjuder koreanerna pÄ en överraskning?
SÄ hÀr ligger landet just nu inför nÀsta Är, inklusive spekulationer.

‱ Volkswagen: SĂ©bastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen.
‱ CitroĂ«n: Mads Østberg, Kris Meeke, Khalid Al-Qassimi.
‱ Hyundai: Thierry Neuville, Juho HĂ€nninen (utvalda tĂ€vlingar), Dani Sordo (Ă„tminstone Monte Carlo-rallyt)
‱ M-Sport Ford: Mikko Hirvonen (mĂ„ste vĂ€l bli sĂ„?), Robert Kubica, Nasser Al-Attiyah. Elfyn Evans (?), Jevgenij Novikov (?), Martin Prokop (kör Ford under Jipocar-flagg).
Har jag glömt nÄgon?

‱ ‱ ‱
Även i formel 1 har det varit en grym silly season med mĂ€ngder av förare som bytt team. Det mesta Ă€r pĂ„ plats inför nĂ€sta Ă„r, dĂ€r Pastor Maldonado och Romain Grosjean senast bekrĂ€ftades av Lotus.
Nu vĂ€ntar vi pĂ„ vem som ska fĂ„ den andra platsen i Force India, dĂ€r Nico HĂŒlkenberg redan Ă€r klar, samt hur det blir med Sauber. FĂ„r Sergio Perez den lediga platsen i nĂ„got av stallen?
Och kan Marcus Ericsson hamna i Caterham? Intressant.


SÄ hÀr ser det ut i dagslÀget:
‱ McLaren: Jenson Button, Storbritannien, Kevin Magnussen, Danmark.
‱ Ferrari: Fernando Alonso, Spanien, Kimi RĂ€ikkönen, Finland.
‱ Red Bull: Sebastian Vettel, Tyskland, Daniel Ricciardo, Australien.
‱ Mercedes: Lewis Hamilton, Storbritannien, Nico Rosberg, Tyskland.
‱ Williams: Felipe Massa, Brasilien, Valtteri Bottas, Finland.
‱ Toro Rosso: Daniil Kvyat, Ryssland, Jean-Eric Vergne, Frankrike.
‱ Force India: Nico HĂŒlkenberg, Tyskland. Troligen: Sergio Perez, Mexiko, eller Adrian Sutil, Tyskland.
‱ Lotus: Romain Grosjean, Frankrike, Pastor Maldonado, Venezuela.
‱ Marussia: Jules Bianchi, Frankrike. Verkar mer och mer som att Max Chilton, Storbritannien, inte fĂ„r nytt förtroende.
‱ Sauber: Sergej Sirotkin, Ryssland. Ryktas Ă€ven om Sergio Perez och Adrian Sutil.
‱ Catherham: Ingen förare presenterad. Heikki Kovalainen, Finland, Charles Pic, Frankrike, Marcus Ericsson, Sverige, och Giedo van der Garde, Holland, nĂ€mns som heta kandidater.

Paul di Resta, som körde för Force India i Är, verkar inte het pÄ silly season-marknaden och verkar ha vÀnt blickarna mot Indycar i USA.
Ska bli spÀnnande att se hur allt blir till slut.

‱ ‱ ‱
PÄ tal om F1 sÄ beslutades det i dag om en del förÀndringar. Bland annat att förarna fÄr permanenta nummer nÀsta Är. Nummer 1 Àr vigt Ät den regerande vÀrldsmÀstaren, om denne vill ha det, annars Àr det fritt att vÀlja ett nummer mellan 2 och 99. Bra, anser jag.
DÀremot Àr jag inte lika förtjust i att Ärets sista lopp, som 2014 körs i Abu Dhabi, kommer att ge dubbla poÀng i sÄvÀl förar- som mÀrkesmÀsterskapet.
För spĂ€nningens skull, hĂ€vdas det. Och visst – det kan ju vara en hit.
Men jag tror att det kan förstöra mycket ocksÄ. TÀnk om en förare som leder VM hela sÀsongen tvingas bryta det sista loppet medan tvÄan i mÀsterskapet vinner och dÀrmed skrapar ihop 50 poÀng. TÀnk dÄ att ledningen inför loppet var 49 poÀng.
Skulle det kÀnnas rÀttvist?
Jag tycker inte det.
Men samtidigt vill jag inte se en till sÀsong likt den vi hade i Är dÀr Vettel avgjorde sÄ tidigt att slutet av Äret blev en lÄng gÀspning.

 

Rallycross VM i Kanada, Turkiet och Argentina – Abu Dhabi fĂ„r F1-finalen

Jahapp. Bara ett rÀtt av tre i min spekulation hÀromdagen.

Det blir Kanada som stÄr vÀrd för den första tÀvlingen utanför Europa nÀr rallycross-VM har premiÀr nÀsta Är. Trois-RiviÚres, Québec, Àr skÄdeplatsen i augusti. DÀr kommer rallycrossen att köras i samband med en annan tÀvling som lockar 130 000 ÄskÄdare Ärligen.
DÀrefter beger sig cirkusen tillbaka till Europa innan det bÀr av till Turkiet i oktober. NÀrmare bestÀmt till Istanbul och den tidigare F1-banan Istanbul Park. Istanbul tillhör ju bÄde Europa och Asien, sÄ det var en smart lösning.
Den sista tÀvlingen i mÀsterskapet ska köras i Argentina. Ett land jag inte sett i förhandsspekulationerna tidigare. DÀr kommer WRC-promotorn att vara inblandad sÄ jag gissar Cordoba/Missones.
Höljes Àr givetvis med, pÄ sedvanligt datum.
SĂ€songen börjar en mĂ„nad senare Ă€n i Ă„r – men strĂ€cker sig ocksĂ„ tvĂ„ mĂ„nader lĂ€ngre.

Hela kalendern:
3-4 maj: Montalegre, Portugal.
24-25 maj: Lydden Hill, Storbritannien.
14-15 juni: Hell, Norge.
28-29 juni: Kouvola, Finland.
5-6 juli: Höljes, Sverige.
12-13 juli: Mettet, Belgien.
7-8 augusti: Trois-RiviÚres, Québec, Kanada.
6-7 september: Lohéac, Frankrike.
20-21 september: Estering, Tyskland.
27-28 september: Franciacorta, Italien.
11-12 oktober: Istanbul Park, Istanbul, Turkiet.
22-23 november: Cordoba/Missones, Argentina-

 

‱ ‱ ‱
F1-kalendern spikades ocksÄ definitivt i dag.
Det blev ungefÀr som den kalender jag skrev hÀr i Motorbloggen nyligen. Abu Dhabi, fantastiska Yas Marina Circuit som Àr en anlÀggning av absolut vÀrldsklass, fÄr hÄlla sÀsongsfinalen i stÀllet för Brasilien. Lite synd pÄ ett sÀtt, Brasilienloppen Àr alltid av högsta klass men samtidigt kan det ju redan vara avgjort nÀr vi kommer sÄ lÄngt fram i kalendern. Anledningen till att Abu Dhabi fÄr sÀsongsfinalen Àr att det Àr ypperliga testmöjligheter dÀr (konstant bra vÀder i stort sett) sÄ det lÀr bli en hel del testande direkt efter 2014 Ärs sista lopp.
Jag har varit pÄ plats i Abu Dhabi vid tvÄ tillfÀllen och kan rekommendera det starkt. Loppen Àr kanske inte de bÀsta i VM, men atmosfÀren, vÀdret, faciliteterna. Allt Àr toppklass. Perfekt om man vill kombinera F1-resan med solsemester. SÀrskilt dyrt att Äka dit Àr det inte.

Vi kan Àven notera att Sydkorea Àr bortplockat och att varken New Jersey eller Mexico City fick plats den hÀr gÄngen. 2015 dÄ kanske?
Kalendern i sin helhet:

16 mars: Australien
30 mars: Malaysia
6 april: Bahrain
20 april: Kina
11 maj: Spanien
25 maj: Monaco
8 juni: Kanada
22 juni: Österrike
20 juli: Tyskland (Hockenheim)
6 juli: Storbritannien
27 juli: Ungern
24 augusti: Belgien
7 september: Italien
21 september: Singapore
5 oktober: Japan
12 oktober: Ryssland (Sotji).
2 november: USA (Texas)
9 november: Brasilien
23 november: Abu Dhabi

Sammanslagningen med tvÄ vinnare

STCC har tappat mark – likasĂ„ rallycross-SM.
DÀrför Àr det bÄde logiskt och helt rÀtt vÀg att gÄ och delvis slÄ samman mÀsterskapen.
Rallycross-SM lÀr nu arrangeras som ett riktigt mÀsterskap bör arrangeras igen, exponeringen i media lÀr bli större och med tanke pÄ det som hÀnder i sporten globalt i dagslÀget Àr det helt rÀtt lÀge att haka pÄ tÄget. Jag var inne pÄ allt det hÀr i en kommentar förra hösten dÄ KMS presenterade sin Scirocco-satsning i rallycross.

‱ ‱ ‱
Dagens presskonferens i Stockholm avhandlade bĂ„de nytt och skĂ„pmat. Nytt Ă€r att KMS kommer att bygga sina rallycrossbilar av Polo-bilar framöver och att serien (Rally X Supercar Scandinavia, dĂ€r kommer jag nog att skriva Rallycross Supercar Scandinavia eller rĂ€tt och slĂ€tt rallycross-SM eftersom jag har svĂ„rt för de dĂ€r coola X:en som rallycrossen svĂ€nger sig med…) fĂ„r SM-status.
Att KMS och Olsbergs MSE skulle satsa har ju stÄtt mer eller mindre klart lÀnge, Àven om det pratats om detaljer hit och dit.
Kul ÀndÄ att det satsas ordentligt.
Och blir det en deltÀvling i Arvika Àr det förstÄs jackpot, men Arvika Àr heller inget nytt. Det hÀr pratade STCC:s vd Bob Huzell om i VF-sporten för flera mÄnader sedan.

‱ ‱ ‱
Det mest intressanta ur förarsynpunkt Àr inte att Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby kör för KMS nÀsta Är. I stÀllet tycker jag att det Àr att stortalangen Sebastian Eriksson knutits upp av Andreas Erikssons OMSE-team. Eriksson Àr en jÀttetalang som nu fÄr bÀsta möjliga förutsÀttningar nÀr han kliver in i en Supercar.
Samtidigt fÄr Sandra Hultgren, 21, frÄn Charlottenberg chansen i instegsklassen Supercar Lites för Olsbergsteamet. Riktigt kul och intressant. Hultgren, som likt Johan Kristoffersson i yngre Är satsade hÄrt pÄ lÀngdskidor, har haft framgÄngar i folkrace och har visat potential i rallycross ocksÄ. Hon var bland annat snubblande nÀra att ta sig vidare till A-final i Super 1600-klassen. Detta i sin första EM-tÀvling.
Alltid bra med kvinnliga förare i den mansdominerade motorvÀrlden dessutom.

‱ ‱ ‱
Den preliminÀra kalendern för rallycrosserien ser ut sÄ hÀr:

9-10 maj  Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
6-7 juni  Göteborg (tillsammans med STCC)
26 juni  StrÀngnÀs (kvÀllsrace)
22-23 augusti Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
5-6 september  Solvalla final (tillsammans med STCC)

Ytterligare en tÀvling ska ingÄ i kalendern och det Àr troligt att den tÀvlingen hamnar i Arvika.

 

Arvikateamets största satsning nÄgonsin

Under tisdagen presenteras stora nyheter för rallycrossen i Sverige av Volkswagen, STCC, Svenska bilsportförbundet, Olsbergs MSE och Kristoffersson Motorsport (KMS) i Stockholm.
Ska bli mycket intressant att se vad de har att sÀga. Klart Àr att satsningen Àr den enskilt största som Arvikabaserade KMS gjort genom tiderna. Och dÄ ska vi komma ihÄg deras satsningar pÄ STCC genom Ären.
Återkommer med mer info under morgondagen.

 

 

 

Rallycross-VM i Kanada, USA och Dubai?

Har en hel del rallycrossrelaterade nyheter i fredagens VF- Det handlar om vĂ„ra ”vĂ€rmlĂ€ndska” förare och tvĂ„ vitt skilda storys. HĂ„ll utkik sĂ„ Ă„terkommer jag i bloggen om det.
Men pÄ tal om rallycross-VM sÄ kommer kalendern för nÀsta Ärs mÀsterskap att presenteras inom kort. Klart Àr att det blir tolv tÀvlingar i VM, varav nio ska köras i Europa. Fem av EuropatÀvlingarna kommer Àven att ingÄ i EM-serien.
Klart Àr att HöljestÀvlingen ska ingÄ i VM, det visste vi sedan tidigare.
Mer intressant Ă€r vilka tĂ€vlingar som ska köras utanför Europa. De hetaste spĂ„ren pekar nu mot Kanada, USA – och Dubai.
Troligen kommer tÀvlingarna i Nordamerika att avsluta sÀsongen och att lÀgga dem efter varandra sparar givetvis mycket fraktkostnader för VM-promotorn IMG som har lovat att bekosta just den för förarna.
ÅterstĂ„r att se om det stĂ€mmer nĂ€r kalendern vĂ€l presenteras.

Svensken aktuell för F1-styrning

Halleluja.
Vilka trevliga F1-nyheter som kablas ut sÄ hÀr pÄ torsdagsförmiddagen.
Det handlar om att Marcus Ericsson, som har matchats fram av Kenny BrÀck och Eje Elgh, Àr aktuell för formel 1 och Caterham till nÀsta sÀsong.
Bland annat kan du lÀsa BBC:s text hÀr. 

Visst. Caterham Àr inte drömstallet att komma till.

Men ÀndÄ.

Vi pratar F1.

Med en svensk.

Hur coolt som helst.
Det verkar dock krÀvas en hel del pengar för att Ericsson, sexa i GP2 i Är, verkligen ska vara en av F1-förarna nÀsta Är. LÄt oss hoppas att han kan lösa det.

Drastiska förÀndringar i F1-kalendern

NÀ, vad sÀger ni?
Kanske dags att göra ett ryck med Motorbloggen igen. DÄlig motivation och en hel del annat som tagit upp tiden har gjort att bloggandet har blivit lidande den senaste tiden.
Men nu kör vi sÄ det ryker igen.
‱ ‱ ‱

SÀsongens sista F1-lopp körs i helgen och vi fÄr vÀl hoppas pÄ att Brasilien bjuder pÄ dramatik som vanligt. Det har inte varit sÀrskilt spÀnnande pÄ slutet, eller hur?
PĂ„ tal om F1 – trodde ni att kalendern för 2014 var spikad?
Det Àr den inte.

Nu kommer uppgifter frÄn Autosport som sÀger att varken New Jersey eller Mexico City kommer att vara redo att stÄ vÀrd för tÀvlingar nÀsta Är och att Abu Dhabi blir sÀsongsfinal eftersom det Àr sÄ bra testmöjligheter dÀr.
Kalendern ska spikas 6 december och det verkar bli 19 lopp precis som i Ă„r.
Enligt Autosport kan den se ut sÄ hÀr.

16 mars: Australien.
30 mars: Malaysia.
6 april: Bahrain.
20 april: Kina.
11 maj: Spanien.
25 maj: Monaco.
8 juni: Kanada.
22 juni: Österrike.
6 juli: Storbritannien.
20 juli: Tyskland (Hockenheim).
27 juli: Ungern.
24 augusti: Belgien.
7 september: Italien.
21 september: Singapore.
5 oktober: Japan.
12 oktober: Ryssland.
26 oktober: USA.
2 november: Brasilien.
16 november: Abu Dhabi.

Grönholm om jÀmförelsen med Tidemand

I gÄr ringde jag runt till rallyfolk och bad dem tycka till om Pontus Tidemand och inte minst sia om hans framtidsutsikter i rallyvÀrlden.
Björn WaldegĂ„rd, P-G Andersson, Jonas Kruse och Petter Solberg var ganska överens om att Tidemand ser ut att ha en vĂ€ldigt ljus framtid – om Ă€n att det krĂ€vs bĂ„de hĂ„rt jobb och finansiering för att det ska gĂ„ hela vĂ€gen till den absoluta VM-toppen. LĂ€s hĂ€r.
Sökte Ă€ven Marcus Grönholm i gĂ„r – men fick svar först i dag.
Tidemands co-driver Ola FlÞene anser ju att Tidemand pÄminner oerhört mycket om Grönholm i sitt sÀtt att köra bil, nÄgot han berÀttade om i VF-sporten redan inför Svenska rallyt, och det var ju givetvis intressant att höra Grönholms tankar om det.
SÄ hÀr svarar den sympatiske finlÀndaren:
”Han verkar ju vara snabb som alltid Ă€r bra sak. Hoppas han fĂ„r finansiering att Ă„ka och visa Ă€nnu mer”
”Vet inte exakt hur han kör – men om Ola sĂ€ger att det pĂ„minner om mig sĂ„ Ă€r det vĂ€l sĂ„ :)”

SĂ„.
En hel del pengar att satsa med – och att Tidemand fortsĂ€tter att köra som Grönholm – sĂ„ kan det nog bli nĂ„got riktigt bra i slutĂ€ndan.
LÄt oss hoppas pÄ det.