Strålande sammanfattningar av Svenska rallyt

WRC-stallen blir bara bättre och bättre på att göra egna videosammanfattningar av VM-tävlingarna. Ingen skillnad efter Svenska rallyt givetvis, vilket du kan se här nedan.
Citroën tog det ett litet steg längre när de bjöd in stora supportern Fredrik Gustavsson som har gjort en film ihop med teamet.
Så här såg det ut:

Volkswagen har givetvis också en film

Och likaså Hyundai:

Bjuder även på en bonus där bloggförfattaren syns onödigt mycket i bild

Fullmatad rallyläsning i VF – vi besökte Ogiers hemby

Kanske dags att blogga lite igen nu när årets höjdpunkt äntligen är här, Svenska rallyt.
Med tisdagens VF medföljer årets rallybilaga som bjuder på 32 fullmatade sidor inför folkfesten i skogen. Vi var som kanske bekant nere på Monte Carlo-rallyt och samlade där mängder av trevliga reportage och artiklar till bilagan.
Missa bland annat vårt besök i Sébastien Ogiers hemby, Forest Saint Julien. Något stjärnan själv fick ta del av under dagens rekognosering:

Se även vilket mastodontbygge Hyundai har på serviceplatsen och läs vad alla stjärnor har att säga inför årets säsong och Svenska rallyt.

• • •
Kollega Ekberg var ute på rekognoseringen i mildvädret och förarnas kommentarer var väl de förväntade. Läs allt om det i tisdagens VF.
Så här såg det ut:

Svenska rallyts drömbesked

Pontus Tidemand har varit ganska säker på det en längre tid. Han har inte verkat särskilt orolig alls.
Men ändå måste det ha varit en lättnad för honom när han i går kunde offentliggöra att han kommer till start i Svenska rallyts WRC-klass med en Ford Fiesta RS WRC.
Lika kul som det är för Tidemand och de svenska rallysupportrarna – lika viktigt var beskedet för Svenska rallyt.
Vikten av att ha ett svenskt affischnamn som åtminstone kan utmana de största namnen är enorm. Det går inte att underskatta betydelsen.
Nu får Tidemand bättre förutsättningar, bättre bil och har mer rutin jämfört med i fjol. Det känns som att det kan räcka riktigt långt med lite flyt.
Han räknar inte med att slåss om segern eller en pallplats.
Men som han sa själv när jag pratade med honom i går: ”I så fall genom att smyga med bakifrån”.
Med andra ord: Kör de stora kanonerna bort sig finns det hopp om att kunna vara med och slåss om de främsta placeringarna. Ni har väl inte glömt hur Tidemand låg fyra efter tre sträckor i fjol och höll en sjätteplats fram till det snöpliga slutet på Marcus Grönholms favoritsträcka Sågen.

Vodafone och M-Sport – ett ”aprilskämt”

Twitter exploderade – svenska motorsajter skrev.
Nyheten, från spanskt håll, om att Malcolm Wilsons M-Sport fått jätten Vodafone som huvudsponsor var en jättegrej i fredags kväll.
Haken?
Det var inte sant.
Tydligen var det en spansk sajt som hittade på nyheten lagom till 28 december, spanjorernas motsvarighet till 1 april. Kolla aldrig en bra story, eller hur var det nu?
Såg även att Expressen gick på en blåsning om att Barcelona skulle värva tillbaka Dmytro Tjyhrynskyj, misslyckad värvning back in the days, eftersom de kunde locka med festivalbiljetter…
Ibland går det lite för snabbt i de sociala mediernas värld, inget snack om det. 

 

 

Solberg och Hvaal – rallycrossens Dreamteam?

Petter Solberg har varit på jakt efter en teamkamrat under hösten.
Nu har han hittat honom.
Det står nämligen klart att hans landsman Alexander Hvaal kommer att köra för teamet kommande säsong, en säsong då det blir både VM och ett teammästerskap.
Hvaal, som tidigare kört för Kenneth Hansens Citroënteam, är en supertalang och vann bland annat de två sista EM-tävlingarna i år. Ska bli intressant att se om duon kommer att lämna konkurrenterna bakom sig i VM.
Just att Solberg norpar Hvaal från Hansenteamet är i sig lite intressant. Petter var ju allt annat än nöjd med Kenneth Hansens agerande i samband med att norrmannen skulle satsa på EM i fjol. Solberg hävdar att Hansen inte ville bygga en bil åt honom eftersom han var rädd för konkurrens.
Nu kanske Solberg ”ger igen”?

Hirvonen, Evans och Kubica i M-Sport

Malcolm Wilson som driver M-Sport har väntat längst med att presentera sin förarlineup för nästa säsong.
Men det lär väl knappast bli några överraskningar när förarna väntas offentliggöras i morgon.
Enligt franska Autohebdo kommer Mikko Hirvonen att återvända till stallet och får sällskap av brittiske talangen Elfyn Evans samt förre F1-stjärnan Robert Kubica som har gjort enorma framsteg i WRC 2.
Hur det blir med Nasser Al-Attiyahs fortsatta VM-satsning skrivs det dock inget om. Vore väldans trevligt om den trevlige mångsysslaren från Qatar också kommer att finnas med i satsningen.
Jevgenij Novikovs namn ser jag inte i några spekulationer. Han är snabb den unge ryssen – men alltför kraschbenägen. Kanske mår han bra av ett år utanför VM-cirkusen?

Facit för Hyundai – och blivande pappa Vettels attack

Så hade då Hyundai sin officiella presentation av förarna som ska ta nykomlingen till toppen av rally-VM. Åtminstone om teamet får som de vill. Thierry Neuville och Juho Hänninen var redan klara och som väntat kompletteras de av Dani Sordo. Dessutom får testföraren Chris Atkinson chansen.
Neuville kommer att köra samtliga tävlingar medan Hänninen, Sordo och Atkinson ser ut att få dela en andrabil tills vidare (kanske kan de skaka fram en tredje bil framöver?). Hänninen kör i Sverige, Sordo i Monte Carlo och Atkinson i Australien. Mer än så bekräftade inte Hyundai i dag.
Ska bli mycket spännande att se vad teamet kan åstadkomma. Tror det blir svårt att ta upp kampen med Volkswagen och inte minst Ogier redan i år, men jag håller tummarna.

• • •
Var inne på förändringarna i F1 i går och som sagt tycker jag inte det känns rättvist med dubbla poäng i finalloppet. Det gör inte de fyra senaste årens världsmästare Sebastian Vettel heller.
– Man har svårt att tänka sig att matcher helt plötsligt är värda dubbelt så många poäng i sista omgången i Bundesligasäsongen, säger Vettel till Sport Bild.
— Det här är absurt och kommer att straffa de som jobbat hårt under hela säsongen.
Vettel är för övrigt på väg att bli pappa. På måndagen offentliggjordes att hans flickvän sedan en lång tid tillbaka, Hanna Prater, är gravid och att första barnet är på gång.
Återstår att se om det påverkar hans karriär på något sätt. I dagsläget är det bara Romain Grosjean, Felipe Massa och Pastor Maldonado bland F1-förarna som är pappor. Gissar att det inte är helt lätt att kombinera alla resor och åtaganden med ett småbarnsliv. Det är ju svårt nog bara när man arbetar som en simpel sportjournalist i Karlstad…

Silly season – i dubbel bemärkelse


Jonas Andersson och Mads Østberg.

Vilken silly season vi har i formel 1- och rallyvärlden.
Silly i dubbel bemärkelse i vissa avseenden. Men det återkommer jag till.
I dag blev det klart att Mads Østberg och Jonas Andersson representerar tungviktaren Citroën i rally-VM nästa år. Ett lyft i karriären, helt klart. Riktigt stort.
De kommer att köra ihop med Kris Meeke och Khalid Al-Qassimi vilket alltså innebär att vi nu definitivt kan vinka hej då till Mikko Hirvonen och Dani Sordo.
Förhoppningsvis kan Citroënekipagen åtminstone ge Ogier en liten match under året.
Under tisdagen kommer Hyundai att presentera sin slutliga lineup för 2014. Blir det Sordo och Hänninen som delar på andrabilen bakom Thierry Neuville nästa år? Eller bjuder koreanerna på en överraskning?
Så här ligger landet just nu inför nästa år, inklusive spekulationer.

• Volkswagen: Sébastien Ogier, Jari-Matti Latvala, Andreas Mikkelsen.
• Citroën: Mads Østberg, Kris Meeke, Khalid Al-Qassimi.
• Hyundai: Thierry Neuville, Juho Hänninen (utvalda tävlingar), Dani Sordo (åtminstone Monte Carlo-rallyt)
• M-Sport Ford: Mikko Hirvonen (måste väl bli så?), Robert Kubica, Nasser Al-Attiyah. Elfyn Evans (?), Jevgenij Novikov (?), Martin Prokop (kör Ford under Jipocar-flagg).
Har jag glömt någon?

• • •
Även i formel 1 har det varit en grym silly season med mängder av förare som bytt team. Det mesta är på plats inför nästa år, där Pastor Maldonado och Romain Grosjean senast bekräftades av Lotus.
Nu väntar vi på vem som ska få den andra platsen i Force India, där Nico Hülkenberg redan är klar, samt hur det blir med Sauber. Får Sergio Perez den lediga platsen i något av stallen?
Och kan Marcus Ericsson hamna i Caterham? Intressant.


Så här ser det ut i dagsläget:
• McLaren: Jenson Button, Storbritannien, Kevin Magnussen, Danmark.
• Ferrari: Fernando Alonso, Spanien, Kimi Räikkönen, Finland.
• Red Bull: Sebastian Vettel, Tyskland, Daniel Ricciardo, Australien.
• Mercedes: Lewis Hamilton, Storbritannien, Nico Rosberg, Tyskland.
• Williams: Felipe Massa, Brasilien, Valtteri Bottas, Finland.
• Toro Rosso: Daniil Kvyat, Ryssland, Jean-Eric Vergne, Frankrike.
• Force India: Nico Hülkenberg, Tyskland. Troligen: Sergio Perez, Mexiko, eller Adrian Sutil, Tyskland.
• Lotus: Romain Grosjean, Frankrike, Pastor Maldonado, Venezuela.
• Marussia: Jules Bianchi, Frankrike. Verkar mer och mer som att Max Chilton, Storbritannien, inte får nytt förtroende.
• Sauber: Sergej Sirotkin, Ryssland. Ryktas även om Sergio Perez och Adrian Sutil.
• Catherham: Ingen förare presenterad. Heikki Kovalainen, Finland, Charles Pic, Frankrike, Marcus Ericsson, Sverige, och Giedo van der Garde, Holland, nämns som heta kandidater.

Paul di Resta, som körde för Force India i år, verkar inte het på silly season-marknaden och verkar ha vänt blickarna mot Indycar i USA.
Ska bli spännande att se hur allt blir till slut.

• • •
På tal om F1 så beslutades det i dag om en del förändringar. Bland annat att förarna får permanenta nummer nästa år. Nummer 1 är vigt åt den regerande världsmästaren, om denne vill ha det, annars är det fritt att välja ett nummer mellan 2 och 99. Bra, anser jag.
Däremot är jag inte lika förtjust i att årets sista lopp, som 2014 körs i Abu Dhabi, kommer att ge dubbla poäng i såväl förar- som märkesmästerskapet.
För spänningens skull, hävdas det. Och visst – det kan ju vara en hit.
Men jag tror att det kan förstöra mycket också. Tänk om en förare som leder VM hela säsongen tvingas bryta det sista loppet medan tvåan i mästerskapet vinner och därmed skrapar ihop 50 poäng. Tänk då att ledningen inför loppet var 49 poäng.
Skulle det kännas rättvist?
Jag tycker inte det.
Men samtidigt vill jag inte se en till säsong likt den vi hade i år där Vettel avgjorde så tidigt att slutet av året blev en lång gäspning.

 

Rallycross VM i Kanada, Turkiet och Argentina – Abu Dhabi får F1-finalen

Jahapp. Bara ett rätt av tre i min spekulation häromdagen.

Det blir Kanada som står värd för den första tävlingen utanför Europa när rallycross-VM har premiär nästa år. Trois-Rivières, Québec, är skådeplatsen i augusti. Där kommer rallycrossen att köras i samband med en annan tävling som lockar 130 000 åskådare årligen.
Därefter beger sig cirkusen tillbaka till Europa innan det bär av till Turkiet i oktober. Närmare bestämt till Istanbul och den tidigare F1-banan Istanbul Park. Istanbul tillhör ju både Europa och Asien, så det var en smart lösning.
Den sista tävlingen i mästerskapet ska köras i Argentina. Ett land jag inte sett i förhandsspekulationerna tidigare. Där kommer WRC-promotorn att vara inblandad så jag gissar Cordoba/Missones.
Höljes är givetvis med, på sedvanligt datum.
Säsongen börjar en månad senare än i år – men sträcker sig också två månader längre.

Hela kalendern:
3-4 maj: Montalegre, Portugal.
24-25 maj: Lydden Hill, Storbritannien.
14-15 juni: Hell, Norge.
28-29 juni: Kouvola, Finland.
5-6 juli: Höljes, Sverige.
12-13 juli: Mettet, Belgien.
7-8 augusti: Trois-Rivières, Québec, Kanada.
6-7 september: Lohéac, Frankrike.
20-21 september: Estering, Tyskland.
27-28 september: Franciacorta, Italien.
11-12 oktober: Istanbul Park, Istanbul, Turkiet.
22-23 november: Cordoba/Missones, Argentina-

 

• • •
F1-kalendern spikades också definitivt i dag.
Det blev ungefär som den kalender jag skrev här i Motorbloggen nyligen. Abu Dhabi, fantastiska Yas Marina Circuit som är en anläggning av absolut världsklass, får hålla säsongsfinalen i stället för Brasilien. Lite synd på ett sätt, Brasilienloppen är alltid av högsta klass men samtidigt kan det ju redan vara avgjort när vi kommer så långt fram i kalendern. Anledningen till att Abu Dhabi får säsongsfinalen är att det är ypperliga testmöjligheter där (konstant bra väder i stort sett) så det lär bli en hel del testande direkt efter 2014 års sista lopp.
Jag har varit på plats i Abu Dhabi vid två tillfällen och kan rekommendera det starkt. Loppen är kanske inte de bästa i VM, men atmosfären, vädret, faciliteterna. Allt är toppklass. Perfekt om man vill kombinera F1-resan med solsemester. Särskilt dyrt att åka dit är det inte.

Vi kan även notera att Sydkorea är bortplockat och att varken New Jersey eller Mexico City fick plats den här gången. 2015 då kanske?
Kalendern i sin helhet:

16 mars: Australien
30 mars: Malaysia
6 april: Bahrain
20 april: Kina
11 maj: Spanien
25 maj: Monaco
8 juni: Kanada
22 juni: Österrike
20 juli: Tyskland (Hockenheim)
6 juli: Storbritannien
27 juli: Ungern
24 augusti: Belgien
7 september: Italien
21 september: Singapore
5 oktober: Japan
12 oktober: Ryssland (Sotji).
2 november: USA (Texas)
9 november: Brasilien
23 november: Abu Dhabi

Sammanslagningen med två vinnare

STCC har tappat mark – likaså rallycross-SM.
Därför är det både logiskt och helt rätt väg att gå och delvis slå samman mästerskapen.
Rallycross-SM lär nu arrangeras som ett riktigt mästerskap bör arrangeras igen, exponeringen i media lär bli större och med tanke på det som händer i sporten globalt i dagsläget är det helt rätt läge att haka på tåget. Jag var inne på allt det här i en kommentar förra hösten då KMS presenterade sin Scirocco-satsning i rallycross.

• • •
Dagens presskonferens i Stockholm avhandlade både nytt och skåpmat. Nytt är att KMS kommer att bygga sina rallycrossbilar av Polo-bilar framöver och att serien (Rally X Supercar Scandinavia, där kommer jag nog att skriva Rallycross Supercar Scandinavia eller rätt och slätt rallycross-SM eftersom jag har svårt för de där coola X:en som rallycrossen svänger sig med…) får SM-status.
Att KMS och Olsbergs MSE skulle satsa har ju stått mer eller mindre klart länge, även om det pratats om detaljer hit och dit.
Kul ändå att det satsas ordentligt.
Och blir det en deltävling i Arvika är det förstås jackpot, men Arvika är heller inget nytt. Det här pratade STCC:s vd Bob Huzell om i VF-sporten för flera månader sedan.

• • •
Det mest intressanta ur förarsynpunkt är inte att Johan Kristoffersson och Ole Christian Veiby kör för KMS nästa år. I stället tycker jag att det är att stortalangen Sebastian Eriksson knutits upp av Andreas Erikssons OMSE-team. Eriksson är en jättetalang som nu får bästa möjliga förutsättningar när han kliver in i en Supercar.
Samtidigt får Sandra Hultgren, 21, från Charlottenberg chansen i instegsklassen Supercar Lites för Olsbergsteamet. Riktigt kul och intressant. Hultgren, som likt Johan Kristoffersson i yngre år satsade hårt på längdskidor, har haft framgångar i folkrace och har visat potential i rallycross också. Hon var bland annat snubblande nära att ta sig vidare till A-final i Super 1600-klassen. Detta i sin första EM-tävling.
Alltid bra med kvinnliga förare i den mansdominerade motorvärlden dessutom.

• • •
Den preliminära kalendern för rallycrosserien ser ut så här:

9-10 maj  Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
6-7 juni  Göteborg (tillsammans med STCC)
26 juni  Strängnäs (kvällsrace)
22-23 augusti Ring Knutstorp (tillsammans med STCC)
5-6 september  Solvalla final (tillsammans med STCC)

Ytterligare en tävling ska ingå i kalendern och det är troligt att den tävlingen hamnar i Arvika.

 

Arvikateamets största satsning någonsin

Under tisdagen presenteras stora nyheter för rallycrossen i Sverige av Volkswagen, STCC, Svenska bilsportförbundet, Olsbergs MSE och Kristoffersson Motorsport (KMS) i Stockholm.
Ska bli mycket intressant att se vad de har att säga. Klart är att satsningen är den enskilt största som Arvikabaserade KMS gjort genom tiderna. Och då ska vi komma ihåg deras satsningar på STCC genom åren.
Återkommer med mer info under morgondagen.

 

 

 

Rallycross-VM i Kanada, USA och Dubai?

Har en hel del rallycrossrelaterade nyheter i fredagens VF- Det handlar om våra ”värmländska” förare och två vitt skilda storys. Håll utkik så återkommer jag i bloggen om det.
Men på tal om rallycross-VM så kommer kalendern för nästa års mästerskap att presenteras inom kort. Klart är att det blir tolv tävlingar i VM, varav nio ska köras i Europa. Fem av Europatävlingarna kommer även att ingå i EM-serien.
Klart är att Höljestävlingen ska ingå i VM, det visste vi sedan tidigare.
Mer intressant är vilka tävlingar som ska köras utanför Europa. De hetaste spåren pekar nu mot Kanada, USA – och Dubai.
Troligen kommer tävlingarna i Nordamerika att avsluta säsongen och att lägga dem efter varandra sparar givetvis mycket fraktkostnader för VM-promotorn IMG som har lovat att bekosta just den för förarna.
Återstår att se om det stämmer när kalendern väl presenteras.

Svensken aktuell för F1-styrning

Halleluja.
Vilka trevliga F1-nyheter som kablas ut så här på torsdagsförmiddagen.
Det handlar om att Marcus Ericsson, som har matchats fram av Kenny Bräck och Eje Elgh, är aktuell för formel 1 och Caterham till nästa säsong.
Bland annat kan du läsa BBC:s text här. 

Visst. Caterham är inte drömstallet att komma till.

Men ändå.

Vi pratar F1.

Med en svensk.

Hur coolt som helst.
Det verkar dock krävas en hel del pengar för att Ericsson, sexa i GP2 i år, verkligen ska vara en av F1-förarna nästa år. Låt oss hoppas att han kan lösa det.

Drastiska förändringar i F1-kalendern

Nä, vad säger ni?
Kanske dags att göra ett ryck med Motorbloggen igen. Dålig motivation och en hel del annat som tagit upp tiden har gjort att bloggandet har blivit lidande den senaste tiden.
Men nu kör vi så det ryker igen.
• • •

Säsongens sista F1-lopp körs i helgen och vi får väl hoppas på att Brasilien bjuder på dramatik som vanligt. Det har inte varit särskilt spännande på slutet, eller hur?
På tal om F1 – trodde ni att kalendern för 2014 var spikad?
Det är den inte.

Nu kommer uppgifter från Autosport som säger att varken New Jersey eller Mexico City kommer att vara redo att stå värd för tävlingar nästa år och att Abu Dhabi blir säsongsfinal eftersom det är så bra testmöjligheter där.
Kalendern ska spikas 6 december och det verkar bli 19 lopp precis som i år.
Enligt Autosport kan den se ut så här.

16 mars: Australien.
30 mars: Malaysia.
6 april: Bahrain.
20 april: Kina.
11 maj: Spanien.
25 maj: Monaco.
8 juni: Kanada.
22 juni: Österrike.
6 juli: Storbritannien.
20 juli: Tyskland (Hockenheim).
27 juli: Ungern.
24 augusti: Belgien.
7 september: Italien.
21 september: Singapore.
5 oktober: Japan.
12 oktober: Ryssland.
26 oktober: USA.
2 november: Brasilien.
16 november: Abu Dhabi.

Grönholm om jämförelsen med Tidemand

I går ringde jag runt till rallyfolk och bad dem tycka till om Pontus Tidemand och inte minst sia om hans framtidsutsikter i rallyvärlden.
Björn Waldegård, P-G Andersson, Jonas Kruse och Petter Solberg var ganska överens om att Tidemand ser ut att ha en väldigt ljus framtid – om än att det krävs både hårt jobb och finansiering för att det ska gå hela vägen till den absoluta VM-toppen. Läs här.
Sökte även Marcus Grönholm i går – men fick svar först i dag.
Tidemands co-driver Ola Fløene anser ju att Tidemand påminner oerhört mycket om Grönholm i sitt sätt att köra bil, något han berättade om i VF-sporten redan inför Svenska rallyt, och det var ju givetvis intressant att höra Grönholms tankar om det.
Så här svarar den sympatiske finländaren:
”Han verkar ju vara snabb som alltid är bra sak. Hoppas han får finansiering att åka och visa ännu mer”
”Vet inte exakt hur han kör – men om Ola säger att det påminner om mig så är det väl så :)

Så.
En hel del pengar att satsa med – och att Tidemand fortsätter att köra som Grönholm – så kan det nog bli något riktigt bra i slutändan.
Låt oss hoppas på det.